Arta

Arta de a ne face plăcuţi este o parte foarte necesară în contactele noastre sociale; de asemenea, este şi un “lubrifiant” esenţial în afaceri. Ea “unge” roţile organizaţiei, reducând fricţiunea între oameni la diferite niveluri şi netezind urcuşul pe scara corporativă

joi, 20 ianuarie 2011

Postări noi


partea i –comunicare
introducere
Ambii actori ai acestui proces poartă numele de comunicatori. Comunicarea într-un sistem, care poate fi şi o întreprindere, este de două feluri: comunicare internă (care se desfăşoară în interiorul lui) şi comunicare externă (care pune sistemul în relaţie cu alte sisteme). Acest sistem poate fi şi un om, caz în care comunicarea internă se numeşte comunicare intraumană iar comunicare externă se numeşte comunicare interumană.
CAPITOLUL 1-comunicarea prin semne
            Când ne gândim la Napoleon Bonaparte ni-1 imaginăm cu mâna dreaptă în vesta pe care o purta.  De fapt  dacă  vreţi  să îl  imitaţi pe  Napoleon,  nu  trebuie  decât să băgaţi mâna într-o vestă imaginară şi toată lumea vă va recunoaşte imediat.

CAPITOLUL 2- comunicarea prin scris
În cazul scrisorii de intenţie trebuie să fim atenţii la felul cum o redactăm deoarece există posibilitatea ca unul din membri comisiei de expertizare, de la Resurse umane, să cunoască grafologia facând în plus faţă de evaluarea interviului şi o analiză a scrisului. Comunicarea prin e-mail este tot o formă de comunicare scrisă deoarece se pot analiza felul cum se alcătuiesc frazele, punctuaţia, regulile de politeţe.

CAPITOLUL 3- comunicarea verbală
Sunt momente în cursul unei comunicări când cauţi un cuvânt şi nu îl găseşti în tot bagajul de cuvinte pe care îl ai. Sunt alte momente când rosteşti cuvinte pe care nu le gândeşti şi îţi dai seama de asta după expresia feţelor celor care te ascultă. În ambele situaţii cuvintele nu sunt cele "performante".
       Atunci când are loc o negociere comercială comunicarea verbală are ponderea cea mai mare, deoarece ea vehiculează, prin intermediul cuvintelor, cea mai mare cantitate de informaţie. Ea se utilizează începând din momentul în care s-a primit mandatul de negociere şi s-a făcut numirea echipei de negociere, până în faza de postnegociere. Dacă în fazele de prenegociere şi postnegociere comunicarea verbală se face în cadrul unei singure echipe, în faza de negociere propriu-zisă comunicarea verbală se face între două echipe, dar şi în cadrul echipei, în timpul pauzelor.
Este unul din elementele importante în comunicarea verbală, putând fi încadrată şi la comunicarea nonverbală deoarece este un limbaj al corpului. Este, într-un fel, trecerea de la comunicarea nonverbală la comunicarea verbală. Vocea omenească se compune din trei elemente esenţiale ritm, volum şi ton care pot căpăta niveluri de variaţie diferite, în funcţie de modul în care le folosim.

CAPITOLUL 4-comunicarea nonverbală
      Comunicarea nonverbală înseamnă, în principal, gesturi şi mimică care realizează transmiterea aproape inconştientă a intenţiilor şi a gândurilor. Cunoaşterea lor înseamnă că ai din start un atu puternic în faţa adversarilor tăi, pe care îl poţi folosi în tot timpul negocierii. Este foarte important de ştiut dacă şi celălalt comunicator cunoaşte această tehnică. Asta deoarece ea va putea introduce, prin intermediul gesturilor şi mimicii, mesaje false, care nu vor trebui luate în considerare.
Vom face analiza tuturor celor 8 părţi în care este structurată comunicarea non-verbală:
CAPITOLUL 4.1 – gesturile mâinii,
      Un alt gest, foarte des întâlnit în special la cei foarte siguri pe ei, este gestul mâinilor în poziţie de coif (podul palmelor depărtat şi vârful degetelor lipite). El este folosit de persoane superioare sau care gesticulează puţin sau deloc şi care procedând astfel, ne comunică încrederea lor în forţele proprii.

CAPITOLUL 4.2 –gesturile braţelor,
      Mulţi oameni susţin că stau în mod curent cu braţele încrucişate pentru că este o poziţie mai confortabilă. E însă evident că orice gest va crea o senzaţie de confort, dacă atitudinea noastră este în concordanţă cu acel gest. Dacă, de exemplu, avem o atitudine negativă, defensivă sau de nervozitate, poziţia braţelor împletite ne creează o senzaţie plăcuţă.
CAPITOLUL 4.3 –gesturile palmei,
      Unul dintre cele mai puţin observate, dar, totodată şi cele mai eficiente semnale non-verbale este transmis de palma omului. Utilizarea corectă a palmei îl poate investi pe om cu un anumit grad de autoritate şi cu capacitatea de a-i dirija pe alţii prin gesturi.

CAPITOLUL 4.4 –strângerea de mână,
La prima întâlnire cu o persoană care nu s-a aflat până acum în anturajul nostru, putem afla, prin intermediul acestui gest , strângerea de mână,  tendinţa de dominare sau de supunere a celeilalte persoane şi atitudinea care trebuie adoptată în relaţiile cu acea persoană pentru inducerea comportamentului său în sensul dorit de noi.
CAPITOLUL 4.5 –sărutul mâinii,
Ca o regulă generală, gestul sărutului mâini, se practică numai în casă, localuri etc. şi niciodată în aer liber. Pe stradă, când un bărbat este prezentat pentru prima dată unei femei, sărutul mâinii constituie mai curând o lipsă de tact, decât un act de curtoazie. Excepţie fac situaţiile când se întâlnesc vechi cunoştinţe, când locul întâlnirii a fost stabilit în prealabil, la întâlnirea sau despărţirea de persoane apropiate care pleacă sau sosesc din călătorie.
CAPITOLUL 4.6 –salutul,
      Salutul este prima manifestare a consideraţiei şi curtoaziei faţă de o altă persoană. Lui i se adaugă prin mimică, expresia corporală şi ţinută, o serie de aspecte ce pot completa sau modifica de la o expresie de stimă până la o obligaţie formală.
      Cuvântul salut provine de la latinescul  “salus”, folosit în momentul în care oamenii se întâlneau unii cu alţii în Roma antică, fiind un gest de politeţe, o primă manifestare de curtoazie faţă de altă persoană.

CAPITOLUL 4.7 - piciorul ca barieră de protecţie,
      Unul din picioare este aruncat elegant peste celălalt, de obicei cel drept peste cel stâng. Este o poziţie obişnuită de încrucişare a picioarelor în culturile europene, britanice, australiene şi neozeelandeze şi poate fi folosită pentru manifestarea unei atitudini nervoase, rezervate sau defensive. Aproape întotdeauna este un gest secundar, care apare împreună cu alte gesturi negative şi din această cauză nu poate fi interpretat izolat sau rupt de context.
CAPITOLUL 4.8 -copieri sau imagini oglinda
 Dacă unul din ei îşi va ţine braţul într-o altă poziţie sau îşi îndreaptă piciorul, fixându-şi greutatea trupului pe celălalt picior, partenerul îi va urma exemplul. Dacă unul din ei îşi bagă mâna în buzunar, celălalt va proceda la fel şi acest mimetism va continua până ce între cei doi va exista un acord.
CAPITOLUL 5.-Ţigarete, ţigări de foi, pipe şi ochelari

Intrebarea mea este:De ce oamenii fumează? Un posibul răspuns este acela că este manifestarea exterioară, a unei nelinişti interioare sau a unui conflict interior. Putem afirma că la acest gest oamenii apelează în condiţiile unui puternice tensiuni sociale, cu scopul de a-şi micşora tensiunile provocate de aceste conflicte. Ca orice limbaj nonverbal, gesturile care ţin de fumat pot avea un rol important în aprecierea atitudinii individului.
CAPITOLUL 6- SEMNALE ALE OCHILOR
Hitler are nişte ochii albaştri, şi o privire care strălucea aproape hipnotică, sesizată de toti cei cu care s-a întinlit, Acestea nu trebuie să ne surprinda, deoarece el a ajuns liderul germanilor şi trebuie să o tărie interioară care să i-i permită să ajunga la o poziţie atiit de înaltă. Numai că în timp ce privirea lui neînduplecare, irisul său flotează mult prea sus descoperind  albul ochilor. Doar acesta singură trasatură tradează invalmaseala launtrică şi dezechilibrul afectiv, care si-au găsit expresia subversiva în doctrinele partidului nazist.

CAPITOLUL 7- Comunicarea interpersonală.
            prin comunicare se pun în legătură doi oameni. Unul va ceda informaţie în favoarea celuilalt, căştigându-se un al doilea om cu acceaşi informaţie. Procesul de comunicare este legat  de existenţa a minim doi comunicatori, care în acest proces transmit şi respectiv primesc informaţie. Atunci când în procesul de comunicare sunt cuprinşi mai mulţi emiţători, sau mai mulţi receptori această schemă se schimbă.
CAPITOLUL 8-Puterea gândului
Gândurile noastre atrag pe lângă noi oameni care gândesc la fel. Gândim pozitiv şi vom atrage pe cei care gândesc pozitiv la fel ca şi noi. Pe langă cei care sunt negativişti se vor aduna tot oameni care se complac şi ei în această capcană a gâdurilor negative. Dacă suntem bolnavi şi vorbim despre boală pe lângă faptul că ne menţinem inconştient boala vom atrage pe cei care vor vorbi tot timpul  despre un unic subiect: boala. Oamenii sunt ca magneţii care atrag persoane cu aceleaşi gânduri, indiferent dacă acest lucru se face conştient sau inconştient.

CAPITOLUL 9 hipercomunicarea

            Cele mai recente cercetări ruseşti explică fenomene ca intuiţie, clarviziune, vindecări miraculoase spontane, autovindecări, influenţa mentalului asupra climei, etc.   Grazyna Fosar şi Franz Bludorf arată că ADN-ul poate fi influenţat şi re-programat prin cuvinte şi anumite frecvenţe. Aceste descoperiri deschid calea unui nou tip de medicina în care ADN-ul poate fi re-programat folosind cuvintele şi anumite frecvenţe, deci fără a-l secţiona şi înlocui anumite gene. Chirurgia genetică are un concurent redutabil!
CAPITOLUL 10-VISUL
Dar lucrul cel mai important este faptul ca noi şi visam într-o lume în care ne permitem acest lucru. Visul este o traire a prezentului, a trecutului şi de ce nu a viitorului.
Este important cum dormi şi cu cine dorm im cuplu?  Glumesc......Ne vom ocupa şi de acest lucru.
Chris Idzikowski este cel care a atras atentia si asupra modului in care felul in care dormim ne afecteaza sanatatea. Astfel, daca ai probleme cu digestia, este bine sa dormi pe burta; iar daca esti predispus să sforai şi nu ai un somn linistit. atunci îti recomand nu dormi in pozitiile stea de mare, şi pozitiile soldatului.
CAPITOLUL 11 .comunicarea temporală
atunci când cunoaştem diverse forme de manifestare a intuţiei va fi greu să distingem felul cum se manifestă intuiţia şi celelalte gânduri neimportante. De multe ori intuţia este confundată cu teama deşi aceste sunt două lucruri fundamental greşite. Sociologul james radfield, devenit celebru prin cartea Profeţiile de la Celestine facea următoarea comparaţie între cele două, intuiţie şi intelect(prin raţiune).
Intuiţie: gânduri plăcute, sentimente trainice, mesaje pozitive, schimbările radicale sunt necesare rareori, schimbările se fac cu paşi mici.

Intelect(prin raţiune): senzaţia de teamă, nevoia de protecţie, ispite care nu lasă timp de reflexie, gânduri necugetate, mesaje izvorâte dintr-un mare necaz.

CAPITOLUL 12. Comunicare energetică prin aură
Aura nostră datorită acestei componente amprentează locurile pe unde trece. Dacă vom merge într-un loc necunoscut vom lăsa o urmă a noastră. A doua oară când vom merge în acelaşi loc ne vom aşeza la aceeaşi masă şi pe acelaşi scaun care datorită faptului că era amprentat a devenit mai comod pentru noi. dacă vom găsi pe cineva pe acel loc vom avea o senzaţie de inconfortabilitate.

CAPITOLUL13.-Pregătirea psihologică a comunicatorului. Caracterologia.
În greaca veche, cuvântul “caracter” însemna tipar, pecete, iar cu aplicare la om semnifică fizionomia individului luat nu atât sub raportul chipului său fizic, cât sub cel al structurilor sale psihice, spirituale, pe care le deducem din modelul său propriu de a se comporta în activitate şi relaţii sociale. E o fizionomie spirituală prin care subiectul se prezintă ca individualitate irepetabilă. Particularităţile de caracter presupun o anumită constanţă, stabilitate. În sens larg, caracterul este un mod de a fi, un ansamblu de particularităţi psihoindividuale, ce apar ca trăsaturi ale unui portret psihic global. Am împărţit capitolul în mai multe părţi pe care le-am numit “teme”. La sfârşitul lui o să încerc să fac legătura între teme, în aşa fel încât efortul celui care parcurge această parte a lucrării să fie răsplătit prin sfaturile practice pe care le va găsi şi care-i vor folosi în munca sa. Tema astrologică (Este primul nivel de analiză astrală), Temperamentele hipocratice, Grupele Sanguine, Necesităţile umane sunt teme pe care le vom studia
CAPITOLUL13.1-Tema:astrologică
Astrologia ca ştiinţă, a apărut cu mult înainte de Cristos, în perioada mesopotamiană, şi s-a dezvoltat datorită aportului egiptean şi grec. Prima concepţie unitară a fost dată de magii caldeeni, dar cel care a pus bazele acestei ştiinţe a fost Claudiu Ptolemeu, în secolul I, era noastră. El a pus la punct tehnica studierii “hărţii cerului “de la momentul naşterii. De altfel, cuvântul horoscop are tocmai această semnificaţie: “horo” înseamnă oră, şi “skipen” înseamnă a examina.

CAPITOLUL13.2: Tema :Temperamentele hipocratice
Temperamentele hipocratice au fost elaborate cu patru secole înainte de Cristos, de medicul grec Hipocrat care a creat această faimoasă clasificare a temperamentelor de bază. Această tipologie a rămas nemodificată în esenţa ei, suferind mici transformări de-a lungul secolelor care au trecut.  În antichitatea greacă, medicul Hipocrat (460-370 BC) a stabilit patru tipuri de comportament după modul cum predomină cele patru humori ale corpului: sangvinic (sânge), flegmatic (flegma ce e secretată de creier), melancolic (fierea neagră) şi coleric (fiere galbenă).
CAPITOLUL113.3-Tema: Grupele Sanguine
Încă din perioada Chinei antice se presupunea existenţa unor constituenţi ai sângelui şi a unei corelaţii între aceştia şi trăsăturile psihologice. În acea perioadă se amesteca sângele viitorilor soţi, şi dacă forma un cheag însemna că cei doi nu erau compatibili şi căsătoria lor nu era recomandată.
Această formidabilă presupunere a fost reluată în secolul XX, când Landsteiner a descoperit grupele sanguine, iar doctorii francezi Paul Carton şi Léone Bourdel au identificat relaţiile stabile între grupele sanguine şi temperament.
CAPITOLUL13.3.1 -Dragostea si grupa sanguina (de la blanka)
0, A, B, AB... Rh pozitiv sau negativ. Grupa sanguina este de o importanta primordiala in medicina. Dar, dupa cum cred cercetatorii japonezi, ea este responsabila si de relatiile noastre afective si sexuale.
CAPITOLUL13.2.2-Compatibilitati in cuplu
Barbatul „0” si femeia „0”
Compatibilitate medie. Functioneaza doar in cazul in care partenerul este mai in varsta. Partenerii in acest caz se inteleg fara discutii inutile. Un barbat „0” cu Rh pozitiv si o femeie „0” cu Rh negativ constituie cel mai bun cuplu al grupei. In rest...
CAPITOLUL13.2.3- ALTA CLASIFICARE
Să trecem acum de la “dragoste şi grupa sangvină” la o altă clasificarea , făcută de dr. Léone Bourdel.
CAPITOLUL 13.4 - Tema: Necesităţile umane
Ultima temă pe care o propunem spre analiză este tema necesităţilor umane. Indiferent de ce părere avem noi despre acest lucru, este evident că influenţa ei în viaţa socială este mare şi nu o putem neglija. Pornind de la motivaţiile umane, psihologul american Abraham Maslow a întocmit o piramidă a principalelor necesităţi umane care se eşalonează pe 5 niveluri diferite.
CAPITOLUL 14 -bariere de comunicare



partea ii –resurse umane
 
Vom  face referire la un ocupant al acestui post desfăşoară pe întreaga sa perioadă activă ca salariat. Acest comunicator profesinionist poate fi din ca­drul primăriei sau prefecturii, poate fi primul ministru al ţării sau un asistent social dintr-o comună.  Managementul Resurselor Umane constituie complexul de activităţi orientat către utilizarea eficientă a capitalului uman, în scopul realizării obiectivelor organizaţiei, simultan cu asigurarea condiţiilor ce garantează satisfacerea nevoilor angajaţilor şi, implicit, motivarea acestora pentru a fi loiali organizaţiei din care fac parte. Ea cuprinde capitolele:
CAP 1.PRINCIPII DE BAZĂ defineşte politica de personal atingând liniile directoare de abordare a intereselor organizaţiei în scopul atingerii obiectivelor, prin intermediul conducerii şi gestionării resurselor umane. Cultura de întreprindere, care este o altă dimensiune, constituie sistemul complex de reguli, norme de conduită, convenienţe, valori şi criterii de apreciere, considerate ca esenţiale şi în acelaşi timp reprezentative pentru organizaţie, prin care se definesc direcţiile specifice de acţiune, maniera de atingere a obiectivelor şi modul de evaluare a performanţelor.
CAP 2 PROIECTAREA STRUCTURILOR ORGANIZAŢIONALE
Patru componente sunt interdependente(scopul sau raţiune de a fi, oameni, un anumit grad de structurare, structura organizaţională, tehnologia utilizată).deci o schimbare în oricare dintre ele va avea efecte şi asupra celorlalte. Relaţiile de interdependenţă se desfăşoară pe fundalul condiţiilor interne, al culturi organizaţiei şi în contextul mediului extern al organizaţiei. Am definit cele 4 tipuri de organizaţii, precum şi avantajele si dezavantajele unui sistem cu o astfel de conducere.
CAP. 3 CONDUCEREA ORGANIZAŢIILOR .
Toate cele ce au fost expuse despre conducere arată că nu se poate furniza o reţetă sigură în alegerea unui anumit stil. Este, în principal, o problemă de asigurare a echilibrului între un anumit număr de factori cheie, cum ar fi: natura sarcinii, componenţa grupului, gradul de manifestare a autorităţii şi atributele personale ale liderului. Acest echilibru trebuie asigurat într-un context organizaţional complex, în care oameni obişnuiţi sunt călăuziţi de anumite valori dominante.
CAP. 4 TEORII MOTIVAŢIONALE
Performanţa este rezultatul a două seturi importante de factori - în primul rând, aptitudinile, abilităţile şi cunoştinţele individului, care trebuie optim combinate, astfel încât să se obţină rezultatele dorite şi, în al doilea rând, atitudinile, motivele, nevoile şi aşteptările individuale care duc la situaţia alegerii comportamentului adecvat. Unul din oamenii care au inflenţat managementul resurselor umane,Cole, propune următoarea definiţie a motivaţiei: “motivaţia este procesul în care oamenii aleg între moduri alternative de comportament, în scopul de a-şi atinge obiectivele personale”.O asemenea definiţie exclude operarea cu comportamentul instinctiv şi cu cel reflex şi se focalizează pe opţiunea individuală.
CAP. 5  SALARIZAREA PERSONALULUI          
Dacă pentru angajat – ca proprietar al forţei de muncă - salariul reprezintă venitul destinat consumului şi acumulării personale, pentru patron, salariul reprezintă un cost. De aici rezultă dubla poziţie faţă de salariu: preocuparea pentru maximizare din partea angajaţilor şi, respectiv, pentru minimizare din partea patronilor. Prin negocieri, în condiţiile concrete oferite de piaţa forţei de muncă, se ajunge la situaţia de echilibru(de aceea am ales să fac un capitol despre negocirea colectivă). Evaluarea posturilor constituie o metodă sistematică şi ordonată de stabilire a unei relaţii între toate posturile productive şi administrative din cadrul unei organizaţii.. Aceste trei forme reflectă condiţiile existente pe piaţa muncii(după timpul lucrat, sau în regie; după cantitatea de muncă depusă, sau în acord; mixtă) realizând în mod specific legătura dintre munca depusă, rezultatele acesteia şi salariu.
CAP 6. Recrutarea resurselor umane
            Recrutarea este prima parte din procesul de ocupare a unui loc de muncă vacant şi include examinarea atentă a locului de munca şi a cerinţelor sale, pentru a se putea identifica sursa adecvată de candidaţi şi modul în care aceştia pot fi atraşi să candideze
Recrutarea reprezintă confluenţa căutării unui post de către o persoană şi căutarea unei persoane pentru ocuparea unui post. Acest proces se incheie prin realizarea unei concordanţe depline între exigenţa postului şi caracteristicile profesionale şi personale ale celui ce caută postul.        În România  80% din populaţie nu a înţeles, după 21 ani de tranziţie la economia de piaţă, că statul nu mai este agent distribuitor EXCLUSIV al locurilor de muncă. Proporţia celor care preferă  justiţia socială socialistă  este de aproape de 1,5 ori mai mare decât în celelalte ţări foste comuniste şi de două ori mai mare decât în celelalte ţări ale Uniunii Europene.
            În ceea ce priveşte managementul recrutării resurselor umane se pune, încă, bază pe sistemul extern informal de recrutare sintetizat prin „ a se da sfoara în ţară  printre rude, prieteni, cunoştiinţe”, ceea ce este în majoritatea cazurilor contraproductiv, aceste lucruri trebuiesc afişate, atunci cănd se produc, nu ulterior” postul a fost ocupat de o altă personă care era mai bine pregatită de căt tine”(aşa se spunea de oamenii de la resurse umane care se ocupau de o recrutare)
CAP 7. SELECŢIA PERSONALULUI
Specialiştii în domeniu considerǎ cǎ selecţia de personal este, în acelaşi timp şi o operaţiune de marketing şi de vânzare. Selecţia de personal este o evaluare reciprocǎ a candidaţilor şi a reprezentanţilor firmei. De multe ori organizaţia, pentru a mǎri obiectivitatea şi a scurta timpul examinǎrii, organizeazǎ interviuri cu grupuri de intervievatori. Avantajele pe care le oferǎ acest sistem sunt: posibilitatea evaluǎrii imediate de către membrii comisiei a întrebǎrilor puse de un intervievator, evaluarea colectivǎ reduce riscul unor evaluǎri individuale greşite. Dezavantajele acestui tip de interviu sunt: consumul suplimentar de resurse, şeful comisiei trebuie sǎ exercite un control riguros asupra membrilor, se exercitǎ asupra candidatului un stres mai mare, proporţional cu numărul membrilor comisiei.
Întrebǎrile care se pun candidatului pot fi grupate pe: carierǎ, studii, experienţa profesionalǎ, calitǎţi cerute de post, caracteristici personale, motivare, abilitǎţi de comunicare, autocontrol.

CAP.8. STRATEGII DE RESURSE UMANE
Strategiile de R.U. se concretizează în politici şi programe implicând o structurare metodologică, asemenea structurilor globale ale organizaţiei. Se consideră că elaborarea strategiilor de R.U. este un proces continuu şi că nu reprezintă o „declaraţie de intenţie” pe care o face firma la un moment dat. Acest proces are 2 componente, care trebuiesc elaborate şi coroborate, în aşa fel ca ele să fie concordante.
Mi s-a părut interesant, ca în acest capitol, să menţionez opinia unui specialist american care stabileşte o relaţie între strategiile de R.U. şi ciclul de viaţă al organizaţiei [8]. Această opinie este valabilă pentru o economie de piaţă stabilă în care schimbările au caracteristici diferite vis-a-vis de o economie de piaţa românească de capital cu o vechime de numai 20 ani. Cele 4 etape ale ciclului de viaţă sânt: naşterea, creşterea, maturitatea şi declinul. În prima perioadă strategiilor de personal li se acordă mică importanţă. În perioada de creştere organizaţia se orientează spre recrutare şi selecţie de personal începând să se întocmească strategiile de personal. În perioada de maturitate strategiile de personal sunt vitale pentru organizaţie. În perioada de declin se reduce numărul personalului iar strategiile capătă o importanţă mai mică.

CAP 9. FLUCTUAŢIA DE PERSONAL
            Măsurarea fluctuaţiei implică o cunoaştere aprofundată de către compartimentul resurse umane al organizaţiei a acestei probleme. Trebuie depistate cauzele plecărilor pentru a identifica problemele unor compartimente care se confruntă cu fluctuaţii de personal. Plecările de personal trebuie să fie sistematizate pe sezoane, stabilindu-se dependenţa directǎ fluctuaţie în functie de sezon. Compartimentul resurse umane trebuie să observe dacă plecările în perioada de probă exprimǎ un procent mare. În acest caz strategia de recrutare de personal va trebui îmbunătăţită.Dupǎ unii autori [2] ar fi mai relevant sǎ se recurgǎ la o analizǎ directǎ a angajaţilor plecaţi în funcţie de vechimea în serviciu.Aceastǎ analizǎ se poate detalia pe compartimente.


CAP.10  EVALUAREA ECONOMICĂ A PERFORMANŢELOR RESURSELOR UMANE
Evaluarea este dependentă de istoricul firmei, deoarece un sistem de apreciere care se detaşează de ceea ce membrii organizaţiei consideră normal, riscă să genereze adversitate, neînţelegeri şi rezistenţă din partea personalului.
            De asemenea, mărimea firmei influenţează direct procesul de evaluare a performanţei resurselor umane, mai ales în sectoarele cu o puternică concurenţă, determinând salariaţii să înţeleagă rolul performanţei.
            Practicile de angajare, salarizare, promovare, au un impact direct asupra procedurilor de evaluare. Dacă nivelul salariului este determinat de altceva decât de performanţă, atunci evaluarea nu mai are nici o semnificaţie, trensformându-se într-o activitate pur formală, iar dacă promovarea se efectuează la întâmplare, rezultatele evaluării nu vor fi luate în considerare în procesul de management.



 partea iii–negociere


Vom  descrie felul cum se face negocierea in Romania, încearcănd să proiecteze o lumină ştiinţifică asupra perioadei de negociere, având în vedere modificările de natură intim-psihologică ce se produc la nivelul individului, cu re­percusiuni posibile asupra modului de relaţionare cu colectivul şi mediul. Ea cuprinde capitolele de: negocierea comercială, negocierea colectivă, negocire biblică, negocire familiară,.strategii de negocire,
CAP.1. Negocierea comercială:
În vremurile moderne, în cadrul academiilor comerciale din întreaga lume, se studiază acest procedeu în amănunţime şi se formează negociatorii acestei lumi în care comerţul joacă un rol extraordinar de important. Negocierea modernă porneşte de la o bază solidă, instituţionalizată în cadrul unor mari universităţi comerciale, având capătul de lance agenţi performanţi care cunosc secretul vânzărilor. Dacă piaţa este reglementată, marfa este reglementată, atunci cel care face vânzarea trebuie să fie un as al tranzacţiilor comerciale, care să obţină marfă de calitate la preţuri mici. Nu mai este suficient să ai un produs bun, ci trebuie să ai un agent bun pentru a-l promova. Au apărut campaniile comerciale specializate în promovarea pe piaţă a produselor în maniere diversificate, în aşa fel încât cumpărătorul potenţial să fie convins de necesitatea achizitiei produsului.
CAP.2. Negocierea colectivă:
Această negociere individuală nu este scopul acestui capitol în care am să mă ocup de negocierea colectivă.
      În negocierea colectivă angajatorul, de această dată, are ca adversari un grup de angajaţi, care grup poate fi reprezentat de un sindicat sau nu. Piaţa muncii a fost reglementată de Organizaţia Internaţională a Muncii (O.I.M.).         În majoritatea ţărilor europene, cel mai mare angajator este STATUL, caz în care muncitorii se vor găsi faţă în faţă cu administraţia statului. Negocierea colectivă se poate face la nivel de întreprindere, la nivel de sector şi la nivel naţional.             Acest drept de negociere colectivă al lucrătorilor este protejat de convenţia nr. 98/1949. În vocabularul negociereii colective, cuvântul “recunoaştere” are o semnificaţie aparte. Înseamnă că angajatorul acceptă nu numai existenţa sindicatului, dar că îl şi acceptă ca partener de negociere.
CAP.3. Negocire biblică:
Cărţile din care este alcătuită biblia completează izvoarele istorice, ale începutului de mileniu, care nu sunt numeroase, deoarece scrierea se făcea pe suluri de piele, iar conservarea şi multiplicarea lor era anevoioasă. Negocierile biblice pe care le-am descris, în afara faptului că sunt primele negocieri ale omenirii, de la care au rămas mărturii scrise, pot fi şi indicatoare de strategii pentru analistul interesat de domeniul negocierii. Am scris despre acest capitol si ma bucur ca la nivelul anului 2004 era pentru prima data cind se scria despre aşa ceva.
        CAP.4. Negocire familiară:
De fapt termenul împământenit pentru negocierea familială este concilierea familială. Evenimentele majore din viaţa unui cuplu sunt: Căsătoria, Perioada de miere a cuplului, Perioada de fiere a cuplului ,Naşterea copilului,Perioada şcolară a copilului ,Adolescenţa copilului ,Sexualitatea ,Filmele porno, Bolile venerice, Fumatul, Băutura ,Drogurile, Adopţia copilului, Relaţiile extraconjugale ,Divorţul. Am descris fiecare dintre capitole cu lux de amănunte deoarece le-am considerat importante pentru soarta copilului sau a partenerilor din cuplu.
    CAP.5. Strategii de negocire:
. Negocierea este un proces complex atât din punctul de vedere al structurării ei, dar şi ca importanţă socială. Cei care lucrează în diplomaţie ştiu că ambiguităţile sunt materia primă pe baza cărora se negociază tratatele internaţionale. Toată echipa de negociere, începând încă din faza de prenegociere, trebuie să-şi analizeze gesturile şi mimica, deoarece ele pot oferi adversarului informaţiile de care are nevoie. În cadrul acestei negocieri, există posibilitatea să fim obligaţi, datorită unui compromis acceptat, să deschidem o ofertă închisă deja.
Toate  aceste 4 capitolele, cuprind tot ce se poate spune despre negocire individuală, iar ce face sindicatul cu reprentantii intreoprinderii este cuprins în capitolul negocirea colectivă care este, poate, cea mai importantă dintre toate. Spunea un mare întelept că un om poate „orice”, inclusiv să poată urca pe Everest, asta apropo de copilul care a urcat acum o luna pe Everest: (Copilul are 16 ani şi este din Braşov)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu